Sunday, May 23, 2021

BBM3410-2021-MINGGU 8-ONE SHOT (KLIK KLIK)

Rujukan: Normaliza Abd Rahim. 2019. Multimedia dalam Bahasa. Serdang: Penerbitan Universiti Putra Malaysia. 

Assalamualaikum dan Hai semua. Sihat ke semuanya??? Harapnya sihat-sihat sahaja.

Berjumpa lagi kita. Pasti sahabat semua tertanya-tanya apa pula cerita hari ini. Okay hari ini saya nak berkongsi tentang video one shot??? Mesti sahabat semuua tak tahu kan. Hari ini saya akan berkongsi dan bercerita sedikit berkenaan video one shot.

Untuk makluman semua, video one shot ini terbahagi kepada tiga jenis. Saya akan jelaskan satu persatu mengikut jenis. Harapnya sahabat semua dapat menimba sedikit ilmu daripada saya. Setiap jenis video one shot ini saya sertakan sekali video yang ahli kumpulan saya lakukan. Jangan lupa klik dan tonton video kami di bawah okay. HAHAHAHAHA. 


1. VIDEO ONE SHOT ONE LAYER

  • Rakaman tanpa menggerakan kamera atau fon.
  • Tidak memerlukan suntingan kecuali pada bahagian akhir.
  • Hanya satu lagu.
  • Menunjukkan mimik nyanyian dan pergerakan.
  • Durasi video lebih kurang tiga minit atau mengikut durasi lagu.


https://youtu.be/qhBrB3Kb9ls



2. VIDEO ONE SHOT TWO LAYER
  • Rakaman mengambil kira satu lapisan latar selain nyanyian.
  • Mengenaui jalan cerita lagu.
  • Menunjukkan video yang lebih menarik.

https://youtu.be/bqT5bmVKzio



3. VIDEO ONE SHOT THREE LAYER
  • Terdapat tiga lapisan latar.
  • Lapisan pergrerakan boleh dilakukan.
  • Pergerakan semula jadi juga boleh dimasukkan dalam video.

https://youtu.be/16uTlXjymaY


Macam mana sahabat semua. Best kan video yang kumpulan saya hasilkan. Pasti tidak kering gusi bila sahabat melihat gelagat ahli kumpulan KLIK KLIK kali ini. HEHEHE. Saya harap sahabat semua dapat menimba sedikit ilmu daripada blog kali ini. Nanti kalian cuba la hasilkan video kalian pula. Semoga sahabat semua berjaya OKAY.

Sampai di sini dahulu. Lain masa kita bersua kembali. BYE-BYE SEMUA. ASSALAMUALAIKUM.


No comments:

Post a Comment

SENARAI TAJUK TUGASAN BBM3410 2021

Setiap tugasan sepanjang 14 minggu ini disertakan dengan pautan di bawah bagi setiap tajuk: 1.  BIODATA DIRI 2.  CERITA SOSIAL 1 3.  PENDEKA...