Sunday, May 16, 2021

BBM3410-2021-MINGGU 7-VIDEO SETEMPAT

Rujukan: Normaliza Abd Rahim. 2019. Multimedia dalam Bahasa. Serdang: Penerbitan Universiti Putra Malaysia.

Assalamualaikum semua. Sihat ke? Harapnya semua sihat-sihat belaka.

Saya rasa masih belum terlambat untuk saya ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN buat kalian semua. Macam mana sambutan tahun ini? Pasti meriah dan seronok kan. Walaupun kita menyambut Hari Raya dalam keadaan PKP 3.0, namun harus diraikan kemenangan setelah sebulan berpuasa. Nak duit raya ke? HEHEHE. Kalau nak pm tepi ye.

Dalam kita bersuka ria menyambut Hari Raya, namun ada sebahagian umat Islam yang tidak dapat meraikan kemenangan ini kerana sedang bertarung nyawa menyelamatkan Tanah Islam. Dikesempatan ini, saya mengajak sahabat-sahabat semua untuk kita sama-sama memanjatkan doa agar kemenangan menyebelahi Pihak Palestin dan keamanan buat mereka semua. INSYAALLAH. #PRAY4PALESTIN

Berbalik kepada tujuan saya menulis blog pada hari ini. Tujuan saya pada hari ini adalah ingin berkongsi dengan sahabat-sahabat tentang suatu video. Nak tahu apa nama video tu tak??? Okay, nama video tu ialah video setempat suasana Hari RAYA. Saya pun baru belajar merakam video ni. Jadi saya kongsi ilmu baru dengan sahabat-sahabat semua. Sebelum saya beritahu langkah merakam video setempat ini, marilah kita saksikan dahulu video yang saya hasilkan ini. Ayuh sahabat-sahabat. Klik link di bawah dengan segera nanti sahabat akan sampai ke destinasi sebenar.



https://youtu.be/INAKCr1uBUQ

Dah lihat video di atas. Meriah kan suasana Hari Raya di rumah saya. Begitu la setiap kali menyambut syawal. Walaupun PKP 3.0, syawal harus diraikan. Tak kesah di mana kita berada, syawal harus diraikan kerana syawal merupakan hari kemenangan setelah sebulan berpuasa di bulan Ramadan. Okay cukup la tu. Mari saya beritahu tentang langkah merakam video setempat.

Langkah-langkah:

1.       Sediakan fon atau kamera. Kalau tak ada salah satu ni macam mana nak merakam. HAHAHA.

2.       Cari tempat yang ingin dirakamkan. Macam saya, saya rakam dekat beranda rumah.

3.       Selepas mencari tempat yang sesuai, kita setting fon atau kamera.

4.       Letakkan fon dan kamera pada satu tempat sahaja (ikut la nak pegang atau letak pada tripod). Video setempat tidak boleh berubah tempat. Perlu statik pada satu tempat sahaja.

5.       Setelah semuanya selesai, mula la rakam video.

6.       Semasa merakam video, hanya suara orang yang merakam je dengar tapi wajah perakam tak boleh ada dalam video.

7.       Selepas itu, semasa merakam video tu perakam akan menerangkan keadaan atau situasi yang sedang dirakam.

8.       Suara hanya dalam kelantangan yang sederhana tak kuat tak pelahan.

9.       Rakam la seberapa lama yang anda mahu. Tapi tak yah la lama-lama sangat.

10.   Akhir sekali, simpan video tersebut dalam galeri anda. Siapppppppppp!!!


BYE-BYE. Semoga kita berjumpa lagi di lain hari dan masa tetapi tempat yang sama. 



BUKTI KEHADIRAN 3 MEI 2021



BUKTI

No comments:

Post a Comment

SENARAI TAJUK TUGASAN BBM3410 2021

Setiap tugasan sepanjang 14 minggu ini disertakan dengan pautan di bawah bagi setiap tajuk: 1.  BIODATA DIRI 2.  CERITA SOSIAL 1 3.  PENDEKA...